Informationer om klubben

Sejlklubben Køge Bugt er den største og mest aktive sejlklub i Greve Marina

Om klubben

• Sejklubben Køge Bugt blev stiftet i 1977 af en gruppe fremsynede sejlere fra Greve og Køge Bugt området, der så chancen for at få etableret en havn i forbindelse med etableringen af Køge Bugt strandpark. I dag er SKB den største og mest aktive sejlklub i Greve Marina.
  • Klubhuset på Hejren 21 er rammen om mange af vores sociale aktiviteter, som Grill aftner, Musik på Kajen, klubaftner om vinteren med sejladsrelateret indhold, toværkskurser, navigationsundervisning, klubfester, udgangspunkt for fælles sejladser til gæstehavne i vores sejladsområde m.m.
  • Ungdomsafdelingen holder til i deres eget ungdomshus på Hejren 17. I afdelingen lærer de unge i alderen fra ca. 6 til 25 år, at sejle i klubbens forskellige joller. Afdelingen råder over omkring 40 joller fordelt forskellige jolletyper. Ungdomsafdelingen har over hele sæsonen masser af sejladsmæssige arrangementer og deltager ligeledes i mange aktiviteter med andre sejlklubber, en af dem er den populære årlige sommerlejr, hvor omkring 50 sejlere drager til Møn på en uges sejlercamp. Der tilbydes træning flere gange om ugen, og Ungdoms-udvalget har en solid trænerstab, der er uddannet gennem Dansk Sejlunion og som varetager træning af klubbens unge, uanset om de har ambitioner om at blive den næste olympiske mester, eller de hellere vil sejle fordi det giver fantastiske sociale oplevelser. Det er også ungdomsafdelingen der er rammen om Stand Up Paddling for voksne.
  • Sejlerskolen står for den organiserede undervisning i klubben. Her kan du tage duelighedsbevis og lære at sejle kølbåd, på et niveau, så du kan klare dig som skipper ved tursejlads i Danmark og vores nabolande. Sejlerskolen har undervisning til den praktiske duelighedsprøve om sommeren, og til den teoretiske delprøve om vinteren. Hvert år inden sæsonstart har vi tovværkskursus over 3 aftner, og der arrangeres meteorologikurser, natsejlads m.m. for klubben medlemmer.
  • Handicap sejlads er for ALLE med fysisk handicap over 18 år. Vi tilbyder sejlads i både indrettet med henblik på håndtering af handicappede. Der findes hjælpemidler til håndtering af materiel samt udstyr til at lette ombordstigning mv. Vi hjælper med det du ikke selv kan og vi har alt nødvendigt udstyr der skal til for at få dig på vandet!
    Vi har tre bådtyper i SKB, der egner sig til handicapsejlads: Mini 12, som er en en-persons båd, der er velegnet til handicappede, Sonar er en kølbåd med plads til fem personer og Olsen Twin der er en to-personers båd, som er specielt designet til handicapsejlads.
  • I sejlsæsonen arrangeres der spændende sejlture med forskellige udflugtsmål. Der leges og kæmpes om at vinde fine præmier og om aftenen tændes der op i grillen og hygges med forskellig underholdning og røverhistorier aftenen lang.
  • Dykkerafdelingen er også en del af SKB, og har du lyst til at opleve det hele fra en anden vinkel, så er dykkerne noget for dig. Udover det at opholde sig under vandet forskellige steder i Danmark og i Greve svømmehal arrangeres der spændende dykkerture til eksotiske lande.
  • Om vinteren arrangerer svømme-udvalget at få lov til at mødes en gang om ugen, til motionssvømning og godt samvær med andre SKB medlemmer i Greve svømmehal.

Kontakt:

Formand